Vizualni identitet

OSVRT NA VIZUALNI IDENTITET: BAKE-MURTER

VIZUAL IZRADIO: MATEJ ŠIKIĆ BALARA

SUDIONICI U PROMIŠLJANJU/IDEJNOM KONCEPTU VIZ. IDENTITETA: ODBOR O’ BAK

Naziv “Bake”, svojstven je samo Murteru. Korijen vuče iz naroda, gdje se izraz “baka” koristio kao sinonim za pogrdno, ružno, nakaradno, primjerice kad bimuževi došli doma jako pijani- nakon druženja u konobi, tu bi obično žene jedna drugoj rekle” došla mi je baka!” i znalo bi se koji je to stadij…“Zidovi ocrne, a same bake po zidovima” , jedna je od narodnih uzrečica koja ide u prilog nazivu.

Sva autentičnost Murterskih Bak sadržana je u vizualnom identitetu. Koncept vizuala baziran je na istančanoj ozbiljnosti dramaturškog pogleda u duboku stoljetnu tradiciju ovog, u narodu poznatog kao pokladnog, za Murterine vrlo uzvišenog autohtonog običaja. Kako običaji nalažu, a narod vjerno baštini svoje kulturno nasljeđe, kroz godine Murterske Bake iskoračile su u nekoliko autentičnosti od ostalih!

Poznato je kako se slavi upravo vrijeme preobrazbe, razdoblje prije Korizme kada sve proteklo iz godine ostavljamo za sobom te u taj završni dan prije čiste srijede postajemo netko drugi. Baka.Sasvim prirodno ljudski traži se krivac za svo zlo i nedaće koje su se dogodile u toj godini. Naravno,ako se krivca traži, taj se i nađe, pa upravo krivac, dobroznani Krnje Krnjić, sin časnog grofa, u Murteru gotovo nikada više ne biva spaljen, već oslobođen krivnje. Podsjetimo i zašto!

Pošteni Murterini, dobri domaćini, na svoj otok i u svoje misto svesrdno primaju svakoga. Neizbježno je bilo u toj nevinoj naivnosti da će Murter postati oaza dobra i zla te vrlo dobro podsjećati na legendu o porijeklu svoga imena – Isola de morte, Otok smrti. I dok se neki bore protiv, jadni Krnje vječita žrtva, a njegovi bližnji postaju mu krvnici inkvizitori, jako dobro su se ukalupili u tu grijehom privlačnu sredinu te tako i najmanji tračak dobra oni pokušaše istjerati. Dobri i pošteni Murterini spoznahu tu strašnu nepravdu i oslobodiše Krnju prvi put u povijesti ikada i igdje i za sve vijeke vjekova.

Na „Veliki dan o’ Bak“, utorak, Murterini svojim aranžersko-scenografskim realizacijama bak i teatralnim izvedbamakoji su sastavni dio postigli su razinu svjetski priznatih umjetničkih djela. Defiliraju tako brojne skupine, brojne Bake i u taj posljednji „nečisti“ dan možda bivaju čišći no ikada.

Pogledamo li ponovno znak i logotip koji u punom smislu nosi vizualni identitet,čitamo cijelu priču. Vidimo jedan duboko dramatičan, intrigantan vizual u koji je utkan upravo cijeli identitet Murterskih Bak.

Crvena. Prva.Intenzivna boja uzbuđenja, krvotoka, života, snažnih strasti, jake volje i snažnih emocija (ljutnja, bijes mržnja, ali i velika ljubav). Boja koja simbolizira radikalne i nepredviđene promjene. Boja preobrazbe, seksualnosti, krvi. Boja ljubavi i boja intrige. Snažna boja upozorenja, visoke vidljivosti.

Crna. Drevna. Crna zapravo nije boja, ona je neboja, ton, zadnji ton.Ona je na kraju kromatske ljestvice, sinteza svih boja, jer ona ih upija ona je konačni zbroj svega, stoga nije čudno ni to što gotovo u svim religijama crno (kaos) prethodi stvaranju. Crna implicira elegantnost. Crna priziva vrline mudrosti i pažljivosti. Predstavlja otmjenost i formalnost, pokoru, žalovanje i smrt. Ozbiljnost, dramatičnost i odanost, moć. Mistična neboja koja u sebi sadrži snagu i autoritet, prestiž.

Dekorativni, bajkovit font slova postavljen u središte ovala na crveno-crnoj podlozi, podsjeća na ozbiljan grofovski pečat ili grb, zastavu.
Vitičasti, gracilni font asocira na trnove grančice koje kao da se svaki čas kreću ispreplitati dalje i više šireći se tako i obavijajući oko svakoga. Poviše crnih vitičastih slova AKE čitamo stripovsko, horizontalno postavljeno žuto B, koje kao kruna plamti vatreno iznad i ima dvostruko značenje. Simbolizira slovo B te se povezuje u riječ BAKE i ujedno simbolizira nešto drugo.Višeznačno.
I dok će neki vidjeti to „B“ kao naočale, rekvizit, neki kao mačku, neke će to B s ispod vitičastim AKE voditi na asocijaciju hobotnice, u konačnici vidimo masku – Baku.

Zato je Baka u Murteru, nešto što se veliča, nešto što se posebno štuje. Baka biti znači dostojanstvo biti Baka, ona ti dozvoljava biti toliko toga, ona nema granica, ona ti daje vidjeti što želiš vidjeti, jer ono smo što jesmo, kada nitko ne gleda.

OSVRT NA VIZUALNI IDENTITET PISALA: JELENA ĆURIĆ konzervator-restaurator